Bewegen is goed, meer bewegen is beter!

door | 30 juni 2020 | Vief

Of dit nu vaker, langer of intensiever is. Een advies dat voor iederen geldt, ongeacht je leeftijd, is om minder te zitten. Zelf betrap ik mezelf er ook op dat ik te veel achter mijn bureau zit en bij thuiskomst graag op de bank plof.

Veel en langdurig zitten lijkt namelijk negatieve gezondheidseffecten te hebben. Deze effecten worden minder zwaar naarmate je meer beweegt. Beweegrichtlijnen zijn er om je bewust te laten zijn van je zitgedrag en stilzitten te verminderen of te minimaliseren. 

Wat zijn de bewegingsrichtlijnen ook alweer?

Bewegen is goed, meer bewegen is beter

 

Doe minstens 150 minuten per week aan matige intensieve inspanning verspreid over diverse dagen. Langer of vaker bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.

 

Doe minstens tweemaal per week spier en bot versterkende activiteiten gecombineerd met balansoefeningen.

 

Voorkomt stilzitten

Je kunt bewegen door bewust meer te gaan lopen, te gaan fietsen of zwemmen.  Of je doet mee met Nederland in beweging. Balansoefeningen zijn extra belangrijk voor wanneer je ouder wordt. Dansen en yoga kunnen hierbij helpen.

Regelmatig bewegen zorgt voor een goede conditie en een goed gevoel.

 

Alles over sport

Alle kennis over sport en bewegen op één plek

Print dit artikel

Laat een reactie achter

0 reactie(s)
Wmo consulent bij ROGplus. Ik heb een dochter van 27 jaar, woonachtig in Amsterdam met haar vriend. En twee zonen van 16 en 18 jaar, thuiswonend.

Meer artikelen op Fief...

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.