Oost west, thuis best maar wel veilig!

door | 7 oktober 2020 | Gezondheid, Vief

‘Gezondheid’ door

Cure+

Valpreventie en veiligheid in huis is terecht een veel besproken onderwerp de laatste jaren. Door het behouden van je zelfredzaamheid en het langer thuis blijven wonen, stijgt de kwaliteit van leven. Wat je kunt doen om de veiligheid in jouw thuissituatie te vergroten, hebben wij hieronder voor je op een rijtje gezet.

Blijf bewegen

Door in beweging te blijven blijft het lichaam sterker. Het is daarbij raadzaam om je balans, kracht en conditie op pijl te houden. Je kunt hiervoor thuis zelf oefeningen doen, maar er worden ook speciale trainingen voor ouderen aangeboden. Vraag je huisarts of de fysiotherapeut naar een training bij jou in de buurt. Ook meedoen met ‘Nederland in beweging’ is natuurlijk een optie.

Laat uw medicijnen controleren.

Sommige medicijnen zorgen voor duizeligheid, slaperigheid of een trager reactievermogen. Denk hierbij aan slaapmedicatie, sterke pijnstillers, bloeddrukmedicatie, plaspillen of medicijnen bij hartproblemen. Het is raadzaam om samen met je huisarts of apotheker je medicatiegebruik te bespreken wanneer je bovenstaande symptomen herkent of als je recent gevallen bent.

Laat de ogen controleren.

Goed kunnen zien is belangrijk voor je balans en om je veilig te kunnen verplaatsen. Soms liggen de problemen grotendeels aan problematiek in de ogen, laat daarom je ogen regelmatig controleren.

Eet gezond en zorg dat u de juiste vitamines binnenkrijgt.

De juiste voeding kan bijdragen aan het behouden van sterke botten en het voeden van de spieren. Om te weten of je voldoende en juiste voedingsstoffen binnen krijgt kunt je gebruik maken van de schijf van vijf van het voedingscentrum.

Draag de juiste schoenen of pantoffels.

Zorg voor stevig schoeisel met een goede pasvorm, waarbij de zool niet te glad is. Loop bij voorkeur niet op blote voeten, sokken of slippers.

Zo zorg je goed voor jezelf en je veiligheid.  

Ben je al meerdere gevallen of bang om te vallen?

Lees meer over het valpreventie-traject.

Print dit artikel

Laat een reactie achter

0 reactie(s)

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ik ben een creatieve ergotherapeut. Ik hou er van om onder de mensen te zijn, mooie reizen te maken en misschien wel het meest van dansen.