Zeilen naar Frankrijk

door | 7 augustus 2021 | Fiefjes, Verhalen

Heerlijk vier weken vakantie en volop zon. Zeilen van Hellevoetsluis naar Honfleur aan de monding van de Seine. Ook dit jaar hield ik een logboek bij om herinneringen te bewaren. Hier een stukje uit het logboek van 2003.

Onderweg in Breskens sluiten vrienden zich bij ons aan en gaan we met vier boten op weg. Het weer ziet er goed uit, dus van Breskens op naar Nieuwpoort en verder naar Boulogne. Een lange dag, 10.5 uur gezeild, 55.7 mijl.

We komen aan in Boulogne met mooi weer. De volgende dag willen we vertrekken maar de hele haven lag vol schuim tot op de boot! Heel gevaarlijk, want de steigers zijn niet meer te zien. Het is een vreselijke lucht. Vanwege het schuim en de wind pal tegen kracht 5, moeten we in die stinkhaven blijven liggen. Vreselijk.

Na twee dagen vertrekken we dan we toch om 05.00 uur naar Dieppe. Een dag van 10.5 uur zeilen, maar wel met zon.

Dan weer vroeg op, want om 07.00 uur moet ik acht boten wekken. We willen vroeg weg om de stroom mee te hebben. Vroeg opstaan valt tegen, maar we zijn hierdoor wel om 15.30 uur in Fécamp. ’s Avonds met z’n allen de benen strekken naar de top aan de ingang van de haven.

De volgende dag zeilen we naar Honfleur. Wekker gaat om 04.30 uur, wat heb ik daar een hekel aan. Eenmaal aangekomen is het tijd voor een feestje, met 13 man bij ons aan boord. De lege flessen maar niet geteld 😉 Eindelijk uitslapen! Wat een mooie plaats, alles authentiek. Volop galeries en bakkers. Schilders aan de kade. Genoeg te beleven.

Het zit er weer op, terug via Deauville naar Fécamp, Saint-Valerie-en Caux, Dieppe, Le Tréport, Boulogne, Duinkerken, Oostende, Blankenberge, Zeebrugge en de Roompot.

In de Roompot gaat ieder op weg naar z’n thuishaven. Wij blijven nog even, want de kinderen komen op bezoek. Samen even genieten.

Het waren vier heerlijke weken!

Laat een reactie achter

0 reactie(s)
Ik woon al jaren samen met Ted in Schiedam, genietend van mijn kinderen en kleinkinderen. Mijn grote hobby is fietsen en is het te slecht weer, dan haak ik graag dekens.

Meer artikelen op Fief...