De digitale dokter

door | 13 november 2023 | Gezondheid, Vief

Wie weet nog hoe het was om in de jaren zestig naar de dokter te gaan. Dat is nu zeker beter, maar ook nu lopen we tegen de grenzen aan van wat de dokter kan. Is digitaal de oplossing?

In de jaren zestig naar het spreekuur van de dokter gaan was geen makkie. Overvolle praktijken met soms wel 60 patiënten voor je. Of een arts waar je voor het spreekuur een nummertje kon halen om die dag geholpen te worden. Stond je samen met 20 anderen al om 5:30 op de stoep voor een nummertje voor het spreekuur om 8 uur.

Hoe het vroeger was om naar de dokter te gaan kun je in dit leuke artikel lezen link

In de jaren zeventig werd het afsprakenspreekuur ingevoerd zoals we dat nog steeds kennen. Maar door de toegenomen vraag en een afname van het aantal artsen loopt ook dit systeem tegen zijn grenzen aan. Mijn vrouw wilde laatst naar de dokter en belde op maandag naar de dokter. Na 20 minuten in de wacht te hebben gehangen, kreeg ze eindelijk de assistente aan de lijn. Voor haar klacht was pas op vrijdagmiddag een plaats beschikbaar.

Ik had ook een kleine klacht en stuurde een berichtje naar de dokter via de app “mijn zorg online” die onze praktijk gebruikt. Een dag later had ik het antwoord. Zeker minder persoonlijk, maar voor een kleine klacht wel handig. En misschien gebruikt jullie dokter al wel beeldbellen via een app.

Fief wil graag jullie mening. Hoe denken jullie over de digitale dokter?

  1. Ik wil alleen naar mijn eigen huisarts. Dan maar wat langer wachten
  2. Een huisarts mag mij digitaal helpen
  3. Mijn huisarts heeft nog geen digitaal kanaal
  4. Anders,..

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties onder dit artikel.

Handige links

Voor medische vragen kun je ook altijd eerst kijken op thuisarts.nl.

Medicijnvragen kun je stellen op apotheek.nl.

Laat een reactie achter

3 reactie(s)
Ik ben een gepensioneerd biotechnoloog, met een passie voor fietsen, geocachen en tech.

Meer artikelen op Fief...

Reacties

3 Reacties

  1. J.K. Verbree

    Het is moeilijk zo niet onmogelijk een arts te krijgen. De assistente handelt de klacht wel af.

    Antwoord
  2. Petra Warmerdam

    Ik hoef zeker niet naar mijn eigen huisarts, in de computer staat toch mijn hele dossier. Ben al blij DAT er n huisarts beschikbaar is. Bij ons in de praktijk hebben ze “terugbel systeem ” werkt perfect. Er wordt n tijd gezegd en meestal precies op tijd word je dan terug gebeld. Digitaal heb ik geen ervaring mee

    Antwoord
  3. Paulina

    Allereerst kom ik nog uit de tijd dat je vroeg wie de laatste was in de wachtkamer. Natuurlijk tussen toen en nu is er veel veranderd.Digitaal contact met de dokter voor heel kleine dingen is misschien handig.Maar ik ben voor persoonlijk contact, dus op afspraak.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *